Regulamin Organizacyjny
Ośrodka Kultury i Rekreacji
w Pakosławiu
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Ośrodek Kultury i Rekreacji w Pakosławiu jest samorządową instytucją kultury
i działa na podstawie:
- ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jednolity Dz. U. z 2001 roku Nr. 13 poz. 123 ze zmianami)
- statutu Ośrodka Kultury i Rekreacji w Pakosławiu,
- innych aktów wykonawczych odnoszących się do instytucji kultury.
- Ośrodek Kultury i Rekreacji w Pakosławiu wpisany jest przez organizatora do rejestru wpisów do ewidencji instytucji kultury pod numerem 2/2011 i posiada osobowość prawną.
§ 2
Ośrodek Kultury i Rekreacji zwany dalej ośrodkiem prowadzi wielokierunkową działalność polegająca na : zaspakajaniu potrzeb kulturalnych mieszkańców, promowaniu dorobku kulturalnego gminy Pakosław oraz upowszechnianiu kultury fizycznej.
Rozdział II
Zasady organizacji i zarządzania
§ 3
- Ośrodkiem kieruje dyrektor.
- Dyrektora powołuje i odwołuje Wójt Gminy Pakosław.
- W czasie nieobecności dyrektora, zastępuje go wyznaczony przez dyrektora pracownik.
§ 4
Do zadań dyrektora Ośrodka należy:
- kierowanie ośrodkiem w sprawach działalności podstawowej i administracyjnej ,
- nadzór nad majątkiem ośrodka,
- ustalenie planów rzeczowych, finansowych, wniosków inwestycyjnych i sprawozdań oraz przedstawienie tych dokumentów Wójtowi Gminy Pakosław,
- nadzór nad realizacją ustalonych planów,
- prowadzenie polityki kadrowej, wykonywanie funkcji pracodawcy w stosunku
do pracowników Ośrodka, - wydawanie zarządzeń, regulaminów i instrukcji wewnętrznych, poleceń pokontrolnych,
- organizowanie kontroli wewnętrznej i nadzorowanie jej funkcjonowania.
- nadzór nad zakupami,
- prowadzenie wynajmu pomieszczeń Ośrodka oraz sprzętu,
- reprezentowanie ośrodka na zewnątrz,
- współpraca z partnerami medialnymi w zakresie promocji Ośrodka
i organizowanych imprez, - nadzór nad umowami najmu i dzierżawami,
- pozyskiwanie patronów medialnych i społecznych,
- pozyskiwanie sponsorów dla inicjatyw podejmowanych przez Ośrodek,
- pozyskiwanie środków zewnętrznych na funkcjonowanie Ośrodka i realizację zadań.
Rozdział III
Wewnętrzna organizacja Ośrodka
§ 5
W skład Ośrodka wchodzą następujące komórki:
- dział księgowy
- dział promocji i organizacji imprez
- dział obsługi.
§ 6
- Korespondencję, sprawozdania i inne dokumenty wychodzące z Ośrodka podpisuje dyrektor.
- Dyrektor może upoważnić pracowników na samodzielnych stanowiskach pracy do podpisywania pism wychodzących z Ośrodka.
- Upoważnienie do podpisywania dokumentów bankowych udzielane jest w odrębnym trybie.
§ 7
- Tryb i zasady obiegu korespondencji, pism i innych dokumentów określą odrębne przepisy wewnętrzne.
- Zasady, tryb postępowania i przekazywania materiałów do archiwów zakładowego i państwowego określa „Instrukcja w sprawie organizacji archiwum zakładowego”.
Rozdział IV
Zakres działania komórek organizacyjnych Ośrodka
§ 8
Dział księgowy.
- Główny księgowy upoważniony jest do podejmowania zobowiązań finansowo-prawnych w zakresie planu finansowego.
- Główny księgowy odpowiada za całokształt spraw związanych z gospodarką finansową Ośrodka, prawidłową realizację planu finansowego instytucji, przestrzeganie dyscypliny finansowej, prawidłową gospodarkę środkami majątkowymi.
- Do zadań głównego księgowego należy:
- opracowanie budżetu ośrodka oraz podziału wypracowanych środków,
- nadzorowanie przebiegu prac, rozliczeń inwentaryzacji, wyceny składników majątkowych i ustalanie stanu majątku,
- zarządzanie powierzonym majątkiem w zakresie dzierżaw i najmu,
- organizowanie oznaczania sprzętu,
- przygotowywanie decyzji, zarządzeń, instrukcji wewnętrznych w zakresie prawidłowego funkcjonowania finansów i majątku Ośrodka,
- nadzór finansowy nad zatrudnieniem i wynagrodzeniem pracowników,
- kontrola przestrzegania dyscypliny finansowej, egzekwowanie kalkulacji imprez
i ich rozliczanie,
- organizowanie i doskonalenie rachunkowości z uwzględnieniem systemów informatycznych,
- organizowanie i kontrolowanie zakupów związanych z funkcjonowaniem Ośrodka,
- opracowanie materiałów, informacji i sprawozdawczości w zakresie działalności finansowo- sprzętowej,
- przeprowadzanie formalnej i rachunkowej kontroli dokumentów stanowiących przedmiot księgowania,
- przeprowadzanie operacji księgowych,
- sporządzanie wewnętrznej informacji ekonomicznej oraz obowiązującej sprawozdawczości finansowej,
- dokonywanie rozliczeń finansowych,
- sporządzanie listy płac z uwzględnieniem różnych potrąceń,
- naliczanie obowiązujących podatków i rozliczanie z Urzędem Skarbowym,
- sporządzanie i wydawanie zaświadczeń o wynagrodzeniach,
- naliczanie składek ZUS, prowadzenie rozliczeń ZUS,
- prowadzenie księgowości analitycznej,
- dochodzenie roszczeń wraz z windykacją należności oraz uzgadnianie sald rozrachunków z kontrahentami,
- rozliczanie kosztów,
- opracowywanie planów finansowych,
- prowadzenie ewidencji analitycznej majątku oraz rozliczanie osób materialnie odpowiedzialnych,
- przechowywanie oraz zabezpieczanie dokumentów księgowych oraz sprawozdawczości finansowej, przekazywanie dokumentów do archiwum,
- prowadzenie obowiązującej sprawozdawczości oraz informacji w zakresie kosztów dla potrzeb dyrektora Ośrodka,
- ewidencja i rozliczanie druków ścisłego zarachowania,
- prowadzenie akt osobowych,
- prowadzenie archiwum zakładowego w oparciu o „instrukcję w sprawie organizacji archiwum zakładowego”.
§ 9
Do zadań Działu promocji i organizacji imprez należy :
- organizowanie działań promocyjnych.
- współpraca z patronami medialnymi i społecznymi,
- opracowywanie materiałów dla strony internetowej Ośrodka – prowadzenie strony internetowej.
- prowadzenie działalności wydawniczej Ośrodka.
- rozpoznawanie potrzeb kulturalnych społeczności lokalnej.
- prowadzenie banku informacji i usług.
- przygotowywanie i promocja usług prowadzonych przez Ośrodek.
- organizowanie imprez upowszechniających dorobek kultury polskiej, lokalnej oraz lokalnych artystów.
- prowadzenie całokształtu spraw związanych z organizacją imprez plenerowych: rekreacyjnych, sportowych i kulturalnych.
- koordynacja kalendarza imprez Ośrodka.
- wizualne i medialne dokumentowanie działalności Ośrodka.
- organizowanie obchodów świąt lokalnych i państwowych.
- dokonywanie niezbędnych zakupów w zakresie działań związanych z promocja, prowadzonymi usługami i organizowanymi imprezami.
§ 10
Do zadań Działu obsługi należy :
1) organizacja zabezpieczenia obiektów, ochrona mienia Ośrodka oraz prawidłowego
użytkowania nieruchomości administrowanych i użytkowanych przez Ośrodek.
2) zabezpieczenie pod względem technicznym i obsługowym imprez własnych i zleconych,
organizowanych w obiektach Ośrodka i poza nimi,
3) okresowe analizowanie i ocena stanu bhp i p.poż.
4) sprzedaż biletów i prowadzenie kasy Ośrodka,
5) utrzymanie w czystości obiektów użytkowanych i administrowanych przez Ośrodek
6) prowadzenie szkoleń dla zespołów folklorystycznych i artystycznych.
Rozdział V
Gospodarka finansowa Ośrodka.
§ 11
- Ośrodek gospodaruje samodzielnie mieniem przydzielonym i nabytym oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania.
- Podstawą gospodarki finansowej Ośrodka jest plan działalności zatwierdzony przez dyrektora z zachowaniem wysokości dotacji organizatora.
- Ośrodek pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów.
- Przychodami Ośrodka są:
- wpływy z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego oraz najmu i dzierżawy składników majątkowych,
- dotacje z budżetu,
- środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz innych źródeł.
- Przychody Ośrodka przeznaczone są na zadania określone w statucie.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe.
§ 12
W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem decyduje dyrektor Ośrodka, w oparciu o obowiązujące przepisy.
§ 13
Regulamin organizacyjny wchodzi w życie z dniem podpisania.
§ 14
- Regulamin Ośrodka obowiązuje wszystkich pracowników Ośrodka.
- Nieprzestrzeganie regulaminu stanowi naruszenie obowiązków służbowych i pociąga za sobą odpowiedzialność porządkową i dyscyplinarną przewidzianą odrębnymi przepisami.
§ 15
Strukturę ośrodka przedstawia schemat organizacyjny który stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego regulaminu.